EET pokladna bude nyní muset být součástí inventáře většiny stánkařů. S čím je třeba počítat?

Rate this post

Pokud jste (nebo se plánujete stát) stánkovým prodejcem, elektronická evidence tržeb se vás buď již týká – nebo se vás brzy týkat začne. EET pokladna by proto ve vaší výbavě neměla chybět. V tomto článku probereme, co je před jejím samotným pořízením potřeba udělat, na základě čeho pokladnu vybrat a také co dělat, jestliže jste pouze sezónním prodejcem.

Contents

Někteří stánkaři provozují EET pokladnu již nyní, další to čeká

Předchozí vlny evidence tržeb se již řady stánkových prodejců dotkly. Všichni, kdo přeprodávají zboží, nepocházející z vlastní výroby, případně zákazníkům nabízí občerstvení, by již správně již měli vlastní pokladnu pro elektronické tržby mít. Zkušenost nicméně ukazuje, že řada z nich se povinnosti tržby evidovat vyhýbá, jak jen může.

Kromě výše zmíněných stánkařů se povinnost evidovat bude nově týkat i všech těch, kteří chtějí prodávat vlastní výrobky, případně vlastní vypěstované plody.

Výjimku z EET tak bude mít jen velice málo stánkařů – jednou takovou často zmiňovanou výjimkou jsou prodejci kaprů v předvánočním období.

Zatím se pro pokladnu nehrňte – nejprve vás čeká registrace!

Ještě než začnete přemýšlet nad koupí pokladny, pořiďte si nezbytné autentizační údaje pro vstup do Daňového portálu a tamní sekce evidence tržeb. O údaje lze zažádat osobně na finančním úřadě, kde by vám je měli vydat ihned, případně zažádat elektronicky pomocí datové schránky (v tom případě bude přidělení trvat několik dní).

S přihlašovacími údaji vstoupíte do zmíněné EET sekce, kde bude třeba založit provozovnu. Pokud jako stánkař často cestujete, vyberte možnost založení mobilní provozovny.

Poté již zbývá jen vygenerovat si EET certifikát k nahrání do příslušné pokladny. Certifikát vás bude identifikovat při každé informaci o tržbě, kterou následně zašlete na finanční úřad.

Jaké vybavení bude dále potřeba?

Samozřejmě pokladna, která je s EET kompatibilní. Záleží ale především na tom, kolik zákazníků na denní bázi budete obsluhovat. Jestliže jich nebude tolik, třeba vám bude postačovat i pouhá aplikace na EET, jakou představují třeba programy Leeto.cz a další.

Tu jednoduše zprovozníte na mobilu nebo tabletu, takže není třeba dokupovat samostatnou pokladnu. V takovém případě je nicméně vhodné pořídit si alespoň přenosnou tiskárničku účtenek, kterou s mobilní aplikací propojíte s pomocí Bluetooth.

Většina stánkařů s vyššími počty zákazníků pak nejspíše sáhne po některém z fyzických pokladních zařízení. Není třeba volit velkou kasu – dokonce to ani není žádoucí. Pokladna vhodná pro stánkaře je v první řadě snadno přenositelná a s dlouhou výdrží baterie – ne vždy má stánkař luxus elektrické zásuvky v místě, kde prodává.

Schopnost napojit se na mobilní internet by také měla patřit k výbavě těchto pokladen. Internetové připojení je pro EET zásadní. Ale ne absolutně nezbytné.

Offline režim je možný

Dlužno ale dodat, že při velkém počtu zákazníků ale pramálo praktický. O zařazení do zvláštního režimu lze nicméně zažádat – více nejen o tom se dočtete v tomto článku.

Co ještě dodat?

Třeba to, že máte povinnost vyvěsit na svém stánku informační oznámení, že pod EET spadáte. Jinak se vystavujete možné pokutě.

Nebo to, že na daňovém portálu lze EET jednoduše přerušit, pokud jsou vaše prodeje převážně sezónní. Vyhnete se tak podezření z krácení tržeb, pokud by vaše EET bylo aktivní a přitom byste žádné tržby neevidovali.

Případně lze EET zrušit úplně, jestliže víte, že dlouhou dobu prodávat nebudete.

Co vy a evidence tržeb? Promítla či promítne se nějak do vašeho života? Jakým způsobem? Můžete psát do sekce komentářů!

Podobné články...