Kdy je nejlepší čas na prodej firmy?

Spousta majitelů zavedených společností čeká na prodej firmy až do důchodového věku. To je ale chyba. Kdy je tedy nejlepší čas k jejímu prodeji?

Prodej firmy je pro mnohé citlivou záležitostí. Přece jen se jedná o něco, co majitel tvrdě budoval často i celý svůj život. U rodinných podniků, kde není žádný dědic, je tato situace ještě těžší. Pokud ale chcete na prodeji své společnosti co nejvíce vydělat, měli byste začít o poznání dříve než ostatní.

Prodej firmy v době růstu

Prodej zavedené firmy v době růstu se může zdát jako bláznivý nápad, přitom je to úplně naopak. V době, kdy společnost vykazuje vysoké zisky, roste a expanduje, je i její tržní hodnota mnohem vyšší. Koupit firmu tak budou chtít zpravidla movití investoři, v některých případech i zahraniční.

Problém nastává ve chvíli, kdy realizujete prodej firmy na poslední chvíli. Například v důchodu. Už z logiky věci je jasné, že nedostatek času není pro obchod přívětivý. Kupující se vás tak bude snažit dotlačit do mnohem nižších částek než v případě regulérního prodeje.

Strach z prodeje minoritního podílu

Důvodem pro brzký prodej bývají i táhlá jednání. Kdo neví, jak prodat firmu, kdo tento proces nezažil, tak si nedokáže představit, jak to dlouho trvá. Není tedy od věci začít dříve než během odpočinku. Vzdát se pravidelných zisků výměnou za velkou finanční injekci například o pět až deset let dříve.

Nebojte se ani prodeje minoritní části. A to i v případě rodinného podniku. Řada lidí si totiž myslí, že pokud to udělá, tak se z jejich společnosti stane korporát. Takto se ale zbytečně připravují o řadu možností. Například rychlejší expanzi a růst. Nový investor totiž může přinést zajímavé know-how či větší množství kapitálu.

Pokud se tedy rozhodnete prodat firmu, nebo alespoň její část, potřebujete zjistit jak. Koupit firmu bude chtít rozličné množství zájemců v závislosti na finančních výsledcích i poli působnosti. Nestačí jen vyvěsit inzerát a čekat. Jestliže se chcete odstínit od všeho, co vás při prodeji čeká, poohlédněte se po prostředníkovi.

Podobné články...